#مشاهیر_نوروساینس
#توماس_یانگ




🔰 توماس یانگ (1773-1829) یک پزشک و فیزیکدان انگلیسی بود که اصل تداخل نور را پایه گذاری کرد و نظریه موجی نور را احیا کرد. او همچنین به رمزگشایی سنگ روزتا کمک کرد و کمک قابل توجهی به درک ادراک حسی و آستیگماتیسم کرد.

🔰 یانگ تداخل نور را با آزمایش دو سوراخه نشان داد و ماهیت موجی نور را ثابت کرد. او همچنین رنگ لایه های نازک را توضیح داد و پیشنهاد کرد که امواج نور عرضی هستند نه طولی.

🔰 مخالفت با نظریه نیوتن غیرقابل تصور بود، اما نظریه موجی یانگ در نهایت به لطف کار فیزیکدانان فرانسوی فرنل و آراگو در اروپا پذیرفته شد.

🔰 یانگ پیشنهاد کرد که سه مکانیسم در چشم - آبی، سبز و قرمز - برای درک رنگ کافی است. این نظریه که توسط Hermann L.F. von Helmholtz توسعه یافته است، به عنوان نظریه سه رنگ یانگ هلمهولتز شناخته می شود.


🔰 در سال 1814، یانگ علاقه شدیدی به مصر شناسی پیدا کرد و مطالعه کتیبه های روی سنگ روزتا را آغاز کرد. او با به دست آوردن نوشته های هیروگلیف بیشتر از منابع مختلف، توانست ظرف چند سال ترجمه ای بسیار دقیق و قابل توجه ارائه دهد. در نتیجه، او سهم قابل توجهی در رمزگشایی زبان مصر باستان داشت.

🔰 یانگ همچنین تحقیقاتی در مورد اندازه گیری اندازه مولکول، کشش سطحی در مایعات و کشش انجام داد. او  اولین کسی بود که معنای علمی  برای کلمه "انرژی" قائل شد، و معادله ریاضی نشان دهنده کشش شامل ثابتی به نام " Young's modulus " به افتخار او است.

🔺منبع

📝ارائه دهنده: دکتر محمدسینا میرجانی
📝 ادیتور: دکتر مهدی مهماندوست


🆔@NeurosurgeryAssociation
🆔@Neurosurgery_association