#با_مقاله_درس_بخوانیم
#مخزن_کیاسماتیک


❇️ مقدمه:
مخزن کیاسماتیک، یک ساختار بدون جفت است که اعصاب بینایی و کیاسم را در بر می گیرد، و در بالا توسط مخزن lamina terminalis، از جانبی توسط مخزن کاروتید، و در خلف توسط مخزن بین ساقه ای مرزبندی شده است. Cisterna chiasmatica که به دلیل موقعیت برترش نسبت به sella turcica به عنوان مخزن سوپراسلار نیز شناخته می‌شود، ساختاری در خط وسط است که بین قسمت‌های لوب تمپورال و زیر هیپوتالاموس قرار دارد.

🩻 آناتومی:
این مخزن در بالا با مخزن از lamina terminalis، قدامی جانبی با مخزن سیلوین، و در خلفی با مخزن interpeduncular ارتباط برقرار می کند.دیواره جانبی آن توسط غشای کاروتید داخلی مشخص می شود که مخازن کیاسماتیک و کاروتید را از هم جدا می کند. دیواره قدامی تحتانی توسط غشای عنکبوتیه بیرونی تشکیل شده است که بر روی سخت شامه پوشاننده سل و دیافراگم سلا قرار گرفته است. دیواره خلفی توسط غشای دیانسفال مشخص می شود که مخزن های کیاسماتیک و بین ساقه ای را جدا می کند و در پشت ساقه هیپوفیز قرار دارد. مرز قدامی مخزن کیاسماتیک با لیمبوس اسفنوئیدال استخوان اسفنوئیدی که در لبه خلفی پلانوم اسفنوئیدال قرار دارد مشخص شده است.


💠 محتویات:
در داخل مخزن کیاسماتیک، اعصاب بینایی و کیاسم، ساقه هیپوفیز و چندین شاخه سوراخ کاروتید، از جمله شریان های هیپوفیزیال فوقانی و اینفوندیبولار قرار دارند. محتویات شریانی شامل شاخه‌های شریان کاروتید سوراخ‌دار، شریان هیپوفیزیال فوقانی و شریان اینفوندیبولار است، در حالی که شبکه وریدی بینایی نیز در داخل مخزن کیاسماتیک یافت می‌شود.این شریان ها برای دسترسی به مخزن کیاسماتیک به غشای کاروتید داخلی نفوذ می کنند و به اینفاندیبولوم و عصب بینایی و کیاسم ختم می شوند. علاوه بر این، مخزن کیاسماتیک با فضای زیر عنکبوتیه اطراف اعصاب بینایی در کانال های بینایی ارتباط برقرار می کند. علاوه بر این، مخزن کاروتید به جلو در اطراف شریان چشمی گسترش می یابد تا زمانی که شریان از غلاف بینایی در راس اوربیت خارج شود.

📚 منبع یک
📚 منبع دو


🖌 گردآورنده: دکتر امیرمحمد توحیدی نیا
🖌ادیتور: دکتر مهدی مهماندوست

✨شکوه دنیای اعصاب در انجمن علمی دانشجویی جراحی اعصاب
با ما همراه باشید.✨

🆔English:@NeurosurgeryAssociation
🆔Persian:@Neurosurgery_Association