#خبرنامه

#فناوری_پیشرفته_بهبود_بیماران_مبتلا_به_صرع_مقاوم_به_دارو


🔰 مایو کلینیک از فناوری های پیشرفته برای بهبود درمان بیماران مبتلا به صرع مقاوم به دارو استفاده می کند. رویکرد کلینیک حول دو جزء کلیدی می چرخد: روش های تصویربرداری پیشرفته و تحریک عصبی و همچنین درمان های Ablative .

🔰 تکنیک های تصویربرداری پیشرفته نقش مهمی در شناسایی منبع تشنج در مغز دارند، که تشخیص آن با روش های سنتی دشوار است. نورو رادیولوژیست های مایو کلینیک چندین روش تصویربرداری نوآورانه را برای بهبود دقت تشخیص و درمان ایجاد و اجرا کرده اند.

🔰 در زیر برخی از تکنیک‌های مورد استفاده در تصویربرداری از مغز است که می‌تواند ناهنجاری‌های ظریف را تشخیص دهد و تجسم بهتری از ساختار و عملکرد مغز ارائه دهد.

1.  تصویربرداری Morphometric Analysis Program  (MAP)  : این تکنیک شکل و اندازه ساختارهای مغز را در افراد برای تشخیص ناهنجاری های ظریف مقایسه می کند.

2.  نقشه برداری تراکم نوسان با فرکانس بالا (High-Frequency Oscillation Density Mapping) : این روش فرکانس و مکان فعالیت الکتریکی غیر طبیعی در مغز را در هنگام تشنج اندازه گیری می کند.

3. روش 7T MRI : این تکنیک تصویربرداری وضوح و کنتراست بالاتری نسبت به دستگاه‌های MRI استاندارد ارائه می‌کند و امکان تجسم بهتر ضایعات کوچک و عروق خونی را فراهم می‌کند.

4 .  روش PET MRI :  این تکنیک توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و MRI را برای اندازه گیری متابولیسم و ساختار مغز ترکیب می کند.

5. روش SISCOM  و STATISCOM : اینها روش هایی برای ترکیب single-photon emission computerized tomography (SPECT)  و MRI برای نشان دادن تغییرات جریان خون و مصرف اکسیژن در مغز در طول تشنج هستند.

🔰 مایو کلینیک از تکنیک های تصویربرداری پیشرفته استفاده می کند تا به جراحان مغز و اعصاب کمک کند تا ضایعات عامل صرع  را به دقت تعیین کنند و بهترین استراتژی درمانی را برای هر بیمار برنامه ریزی کنند. این باعث بهبود نتایج و افزایش کیفیت زندگی بیماران می شود.

🔰 درمان های تحریک عصبی و Ablative روش های پیشرفته ای هستند که برای اصلاح فعالیت الکتریکی در مغز یا تخریب بافتی که باعث تشنج می شود، استفاده می شود. در کلینیک مایو، جراحان مغز و اعصاب مجرب از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند که عبارتند از:


🔰 تحریک عصبی

🔴 تحریک عصب واگ، که شامل کاشت دستگاهی در زیر پوست در قفسه سینه برای انتقال تکانه های الکتریکی خفیف به مغز از طریق عصب واگ در فواصل زمانی معین است.

🔴 تحریک عمیق مغز (Deep brain stimulation )، که پالس های کنترل شده را به یک هدف خاص در مغز که با تشنج مرتبط است، می رساند.


🔴 تحریک Responsive neurostimulation که به طور مداوم امواج مغزی را برای تشخیص شروع زودهنگام تشنج و جلوگیری از ایجاد علائم بالینی زیر نظر دارد.

🔴 تحریک عصبی Polyneurostimulation, ، که ترکیبی از تحریک عصب واگ با تحریک عمقی مغز یا تحریک responsive neurostimulation برای دستیابی به اثر افزایش یافته را به کار می گیرد.


🔴 تحریک عصبی می تواند به روش های مختلف انجام شود، از جمله تحریک chronic subthreshold cortical stimulation و تحریک transcranial magnetic stimulation ، که هر دو شامل ارسال الکتریسیته به مغز از طریق روش های جایگزین است. مایو کلینیک در حال حاضر در حال تحقیق در مورد موثرترین راه برای استفاده از تحریک عصبی برای هر بیمار است.

🔰 درمان های Ablative

🔴 روش laser interstitial thermal therapy (LITT) شامل استفاده از یک پروب لیزری است که از طریق سوراخ کوچکی در جمجمه وارد می شود تا کانون تشنج را گرم کرده و از بین ببرد.

🔴 روش MRI-guided focused ultrasound یک تکنیک غیر تهاجمی است که از امواج اولتراسوند برای ایجاد گرما و از بین بردن بافت هدف بدون نیاز به باز کردن جمجمه استفاده می کند.

لینک خبر

گرد آورنده: دکتر محمد سینا میرجانی


✨شکوه دنیای اعصاب در انجمن علمی دانشجویی جراحی اعصاب
با ما همراه باشید.✨

🆔English:@NeurosurgeryAssociation
🆔Persian:@Neurosurgery_Association