#با_کیس_درس_بخوانیم
#Central_Cord_Syndrome

🧠 مقدمه
سندروم طناب مرکزی شایع‌ترین جراحت ناقص ناشی از ترومای نخاع است. این سندروم با ناتوانی حرکتی اندام‌ فوقانی نسبت به تحتانی، اختلال عملکرد مثانه و درجات مختلف از دست دادن حس زیر سطح آسیب مشخص می‌شود.

🔰 کیس
یک مرد سیاه پوست 47 ساله پس از سقوط و مراقبت‌های ابتدایی، به اورژانس منتقل شد. بیمار اعلام کرد یک ساعت پیش، روی پیاده‌روی یخ زده لغزیده و به عقب افتاده و روی دست راست خود سقوط کرده است. او ضربه به سر و از دست دادن هوشیاری را انکار کرد. او خودش بلند شده، به خانه‌ی یکی از دوستانش رفته و مقداری مشروبات الکلی نوشیده است. در آن مدت درد در بازوی راست و سمت راست گردن را حس کرده ولی شکایت دیگری نداشته است. هنگامی که روی صندلی نشسته بوده است، ناتوانی در حرکت دست و پای راست را احساس کرده و بنابراین آمبولانس درخواست شده است. بیمار ضعف سمت چپ بدن، از دست دادن حس یا هر گونه شکایت دیگری را رد می‌کند؛ به جز درد شانه‌ی راست که به سمت راست گردن می‌رسد.

🔰 سابقه‌ی بیمار به جز کاتاراکت تروماتیک چشم چپ از دوران کودکی، عادی بود. در معاینات، بیمار کاملاً بی‌حرکت و بدون اضطراب و با علائم حیاتی پایدار بود. معاینه‌ی سر، چشم‌ها، گوش‌ها، بینی و گلو به جز آسیب قبلی چشم چپ که به آن اشاره شد، نرمال بود.

🔰 بیمار از درد پراکنده در گردنش شکایت کرد اما هیچ ضایعه‌ی قابل لمسی وجود نداشت. شانه‌ی راست هم درد پراکنده همراه با لمس داشت ولی تورم یا بدشکلی‌ای مشاهده نشد. وضعیت عروقی اندام فوقانی راست نرمال بود. معاینه‌ی عصب شناسی نشان داد بیماری هوشیار بوده، قدرت حرکتی در دست چپ 5.5، در دست راست 0.5، در پای چپ 5.5 و در پای راست 4.5 گزارش شد؛ همچنین پاسخ‌های حسی  نرمال سراسر بدن به پین‌پریک و نور مشاهده شد. رفلکس‌ها 2/4 + و در تمام اندام‌ها یکسان بود. مابقی آزمایش‌ها عادی بود. نتیجه‌ی تست‌های آزمایشگاهی به جز سطح الکل 0.27% نرمال بود. رادیوگرافیِ هومروس راست، بازوی راست و نخاع گردنی به جز تغییرات تخریبی در C3-4 و C4-5 نرمال بود. سی‌تی اسکن مغز به جز آتروفی خفیف مغزی نرمال بود. شرایط بیمار در اورژانس بدون تغییر ماند. او فلج فلکسید در دست راست، فلج حرکتی 4/5 + در پای راست، حس کامل نسبت به سوزن زدن و لمس سطحی، رفلکس‌های تاندونی عمیق نرمال دو طرفه داشت و ضعف قابل مشاهده‌ای در سمت چپ و نواقص عصبی دیده نشد. به دلیل اینکه یک جراحت مجزای کوچک در بازوی خلفی کپسول داخلی، پایک‌های مغزی و هرم‌های بصل‌النخاع می‌تواند اختلالات حرکتی یک طرفه ایجاد کند، او توسط پزشک خانوادگی خود برای بررسی‌های بیشتر در مورد ضایعات مغزی عروقی محتمل پذیرفته و بستری شد.

🔰 حدود 36 ساعت پس از پذیرش، در وضعیت بیمار تغییر ایجاد شد. قدرت عضلانی هر دو دست 0.5، هر دو پا 2.5 و اختلال حسی C4-5 گزارش شد. در این زمان، توسط یک جراح مغز و اعصاب تشخیص سندروم طناب مرکزی (CCS) برای بیمار داده شد. سی‌تی اسکن از نخاع گردنی، تنگی نخاع را در محدوده‌ی C4-5 نشان داد. بستری بیمار و اقدامات بیمارستان به واسطه‌ی الکل و سه اختلال تنفسی نیازمند ونتیلاتور پیچیده شد. MRI گرفته شده از بیمار یک ماه بعد از بستری، فشار در ناحیه‌ی C3-4 را متعاقب تنگی نخاع نشان داد. پس از آن بیمار تحت عمل  cervical laminectomy و برداشتن فشار از نخاع قرار گرفت. پس از ½7 هفته، بیمار به مرکز بازپروری نخاع فرستاده شد. در هنگام انتقال، اندام‌های بیمار کاملاً فلج شده بودند.

📝گرد آورنده: دکتر مبینا محمدی کیا

مارا به دوستان خود معرفی کنید…🌱

🆔@NeurosurgeryAssociation
🆔@Neurosurgery_association