#با_مقاله_درس_بخوانیم

#مدیریت_سردرد_تنشی

📌مقدمه:

اختلالات سردرد به عنوان دومین و سومین اختلال متداول در سراسر جهان شناخته شده‌اند، که نوع سردرد ناشی از تنش (TTH) و میگرن به عنوان متناسب با آن‌ها شناخته می‌شوند. بیشتر افراد حداقل یک بار در زندگی خود سردرد تجربه می‌کنند. سردرد ناشی از تنش، متداول‌ترین نوع سردرد اولیه است که با شیوع بالا و بار اقتصادی قابل توجهی همراه است.

 

🔵 سردرد ناشی از تنش به سردردهای فصلی که گاهی وقوع می‌کنند، مشخص می‌شود و درد می‌تواند توسط داروهای ضد دردهای غیرتجویزی کاهش یابد. با این حال، بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند، معمولاً فراوانی بالا و/یا مدت زمان طولانی سردردها را تجربه می‌کنند که چند بار در هفته یا حتی روزانه رخ می‌دهد و برای ساعت‌ها، روزها یا حتی ماه‌ها ادامه می‌یابد و به دزهای توصیه شده از داروهای ضد دردهای غیرتجویزی پاسخ نمی‌دهد.

 

🟣 درد معمولاً دوجانبه است و در مناطق اکسیپیتال یا ساباکسیپیتال قرار دارد، اما ممکن است به مناطق زمانی، پارایتال یا فرونتال گسترش یابد یا تمام این مناطق را درگیر کند.

 

📌مدیریت:

مدیریت سردردها شامل درمان‌های دارویی مانند داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، تریپتان‌ها، همچنین داروهای پروفیلاکتیک (مانند آمیتریپتیلین، توپیرامات، انوبوتولینوم توکسین-A و بتابلاکرها) و داروهای جدید مانند آنتی بادی‌های مونوکلونال ضد-CGRP است. با این حال، تحمل و فارماکورزیستانس به این داروها می‌تواند در درمان سردردهای مزمن پیچیدگی ایجاد کند.

 

🔶مصرف آسپرین (500 میلی‌گرم یا 1000 میلی‌گرم) برای کاهش سردرد تنشی حاد موثرتر از مکمل درمانی است و اثربخشی آن با پاراستامول (500 میلی‌گرم یا 1000 میلی‌گرم) قابل مقایسه است.

 

🔷ایبوپروفن (800 میلی‌گرم) در حال حاضر اولین گزینه برای سردرد تنشی حاد است، که پس از آن ناپروکسن سدیم (825 میلی‌گرم) به دلیل تحمل گوارشی بهتر به کار می‌رود.

 

🔶ترکیب آنالژزیک‌ها و کافئین، آرام‌بخش‌ها یا آرامش‌بخش‌ها در برخی از بیماران ممکن است موثرتر از آنالژزیک‌های ساده یا NSAIDs باشد.

🔸 در سال‌های اخیر، تکنیک‌های نیورومودولاتوری غیرتهاجمی مانند تحریک مغناطیسی ترانسکرانیال (TMS) و تحریک عصب سوپراوربیتال (SNS) نتایج قابل امیدی را نشان داده‌اند.

 

🔹 درمان‌های رفتاری نیز به عنوان درمان‌های معمول در نظر گرفته می‌شوند زیرا درمان‌های سنتی به طور معمول توسط بیماران به عنوان ناسازگار در نظر گرفته می‌شوند.

 

◽️درمان‌های غیر دارویی

درمان‌های رفتاری هدف از کاهش استرس، افزایش خودکارآمدی و کاهش مرکز کنترل خارجی است. این عوامل می‌توانند منجر به تغییر در نحوه درک و تجربه درد بیماران شوند.

 

◽️ روان‌درمانی شناختی-رفتاری (CBT)

 

در واقع CBT یک رویکرد روان درمانی است که استراتژی‌های شناختی و رفتاری را ترکیب می‌کند. بررسی‌های اخیر نشان داده‌اند که CBT در بهبود نتایج سردردها موثر است.

 

✅ تکنیک‌های آرامش

تکنیک‌های آرامش، مانند آموزش خود گواری (AT) و آموزش آرامش پیشرو، به طور معمول برای درمان سردرد استفاده می‌شوند.

 

📝سایر درمان‌های غیر دارویی

تکنیک‌های فیزیوتراپی، از جمله قرارگیری، آموزش ارگونومیک، ماساژ، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، استفاده از گرما یا سرما و مداخله‌های دستی در درمان سردرد ناشی از تنش استفاده می‌شوند.

 

تهیه کننده :دکتر  ملیکا ناظم زادگان

اپیتور: دکتر فرزان فهیم