#خبرنامه

#ابزار_های_جدید_راه_های_درمان_آنوریسم_را_گسترش_میدهند
🔰تصمیم درباره درمان آنورسیم های داخل مغز بسیار دشوار میباشد که نیازمند این است که عوارض و فواید عمل برای هر بیمار بادقت بررسی شود.
🔰مایوکلینیک از آخرین ابزار برای جلوگیری از به وجود آمدن عوارض و تسهیل روند ترمیم آنوریسم های اندووسکولار  استفاده میکند.
دکتر برنارد بندوک رئيس دپارتمان نوروسرجری مایوکلینیک در شهر فینیکس میگوید " ابزار های پیشرفته به تدریج دارند ریسک درمان آنوریسم را کاهش میدهند و معادله اینکه آیا عمل به نفع بیمار است یا عوارض آن بیشتر است دارد به سمت نفع بیمار پیش میرود و تیم  جراحان  مداخلات کمتر تهاجمی را پیشنهاد میدهند. "
🔰نوآوری ها عبارت اند از :
۱. استنت های ضدانعقاد که جلوی انسداد عروقی را میگیرند
۲. ابزار هایی که میتوانند جریانی اینتراساکولار ایجاد کنند که به چالش هایی که در انسداد های آنوریسم های با گردن قطور (به این آنوریسم ها به اصطلاح wide-neck bifurcation aneurysm گفته میشود که قطر گردن آنوریسم در آن بالای ۴ میلیمتر است) غلبه میکنند.
۳.کاهش ریسک عمل
استنت های تغییر دهنده جریان میتوانند باعث ترومبوز شوند به دلیل سطح زیادی که از فلزات در داخل دیواره عروق به نسبت استنت های نرمال ایجاد میکنند، ترومبوز میتواند باعث ایجاد انسداد و به تدریج سکته مغزی شود.
🔰به گفته دکتر بندوک استنت های حاوی ضدانعقاد میتوانند از این مشکل جلوگیری کنند.
🔰استنت های تغییر دهنده جریان سنتی نیازمند درمان ضدپلاکتی دوگانه برای جلوگیری از تشکیل لخته هستند. نگرانی درباره استفاده از رقیق کننده های خونی باعث شده که دیگر فقط در درمان آنوریسم های پاره شده از استنت های تغییر دهنده جریان استفاده شود.
🔰اگرچه استنت ها در ترمیم دیواره های کناری آنوریسم مفید هستند اما در مدیریت کردن آنوریسم های با گردن قطور کارآمدی کافی را ندارند. ابزاری که میتوانند جریان داخل ساک یا کیسه آنوریسم را مختل کنند میتوانند یک انسداد مقاوم ایجاد کنند درحالیکه عروق ماژور حفظ میشوند.
دکتر بندوک میگوید : " اگر به خاطر گردن قطور آنوریسم نتوان کویل یا استنت گذاری کرد چاره ای جز جراحی نداریم که البته لزوما یک راه حل بد نیست اما بستن آنوریسم‌ با یک دستگاه اینتراساکولار میتوانیم نیاز به استفاده از رقیق کننده های خونی را محدود کنیم."

منبع: مایوکلینیک

گردآورنده : دکتر پوریا دلبری


✨شکوه دنیای اعصاب در انجمن علمی دانشجویی جراحی اعصاب
با ما همراه باشید.✨

🆔English:@NeurosurgeryAssociation
🆔Persian:@Neurosurgery_Association