#خبرنامه
#ملفورماسیون_شریانی_وریدی

 🔰 مالفورمیشن های شریانی وریدی یا به اختصار AVM بسیار متفاوتی وجود دارند که راه های درمان دگرگونی نیز برای آنها یافت میشود. دکتر برنارد بنداک رییس دپارتمان نوروسرجری مایوکلینیک آمریکا میگویند : " برای مدیریت موفق مالفورمیشن های شریانی وریدی باید در هرکدام از آن غرق شویم تکنیک های متفاوتی برای هرکدام از آنها وجود دارد و این ایده آل است که در مرکزی آدم کار کند که در همه آنها مهارتی بالا وجود دارد. در مایو کلینیک تعداد زیادی جراحان اعصاب وجود دارند که هرکدام تجربه زیادی در بخش گسترده ای ازین مالفورمیشن های شریانی وریدی دارند." دکتر جکسونویل میگوید : "ما باید در اپروچمان به این بیماری نگاهی جامع داشته باشیم و از هرکس با تخصص خودش استفاده کنیم تا بیشترین نفع را بیمار ببرد. درمان هایی که میتوان استفاده کرد شامل استریوتاکتیک رادیوسرجری ، جراحی در بیداری و یا هوشیارانه منتظر ماندن میباشد ، گاهی اوقات اگر بیمار علامتی نداشته باشد بهتر است که آن را فقط مانیتور کنیم اما اگر درمان بخواهد میتوانیم سر مودالیتی های مختلف درمان بحث کنیم . "
🔰ارزیابی ریسک های مالفورمیشن های شریانی وریدی
مهمترین فاکتور تاثیرگذار سابقه خونریزی قبلی ولی نشانه های خونریزی از مالفورمیشن میتواند خیلی کم باشد .دکتر بنداک میگوید : " سایز و محل مالفورمیشن نیز میتواند تاثیر گذار باشد به طور کلی مالفورمیشن کوچک و آنهایی که در عمق مغز واقع شده اند ریسک خونریزی بیشتری دارند. "
دکتر کلافت میگوید : "تصویربرداری مالفورمیشن های شریانی وریدی با آنژیوگرافی شروع میشود که یک ارزیابی با جزییات را به وجود می آورد که در برخی مالفورمیشن های شریانی وریدی کوچک تنها مودالیته ای است که میتواند تشخیص را قطعی کند و به ما میتواند اطلاعات آناتومیکی بدهد که درباره درمان تصمیم گیری کنیم ."
🔰تصویربرداری سه بعدی : هولوگرافی و واقعیت افزوده اطلاعات اضافه ای به ما میدهد. ترکیب کردن روش های متفاوت تصویربرداری به ما درک بهتری از فلوداینامیک مالفورمیشن و تخلیه وریدی میدهد .
درمان باید با نیاز های بیمار همسو باشد گاهی مالفورمیشن های کوچک را میتوان برای اجتناب کردن از عمل جراحی با چسب آمبولیزه کرد یا با اقدام های اندوواسکولار آمبولیزاسیون انجام داد. دکتر لانزینو میگوید :" اگر ما بدانیم که در عمل مالفورمیشن خونریزی قرار باشد رخ بدهد ابتدا آن را آمبولیزه میکنیم و جلوی خونریزی را میگیریم تا جراحی کم خطر تر بشود . "
با ادامه یافتن تحقیقات، مایوکلینیک به تعهد خود در درمان شخصی سازی شده برای مالفورمیشن ها پایبند است.می گوید دکتر تاوک: "این بیماری متغیرهای بسیاری دارد که هیچ راهبرد واحدی برای همه بیماران کار نمی کند و مهم است که همه این راهبردها در دسترس باشد و بتوان آنها را به شیوه ای بسیار پیشرفته انجام داد، برای اطمینان از اینکه بیمار دریافت کننده بهترین مراقبت ممکن است".
 
گرداورنده: دکتر پوریا دلبری
ادیت: دکتر مهدی مهماندوست

.
مارا به دوستان خود معرفی کنید…🌱

🆔@NeurosurgeryAssociation
🆔@Neurosurgery_association