#Neuro_news

🟥 یافتن مناسب‌ترین درمان‌ها برای پاتولوژی‌های بیماری‌های عروق مغزی

(برگرفته از اخبار تازه‌های نورولوژی و نورسرجری سایت مایوکلینیک در مصاحبه با Dr. Lorenzo Rinaldo, M.D., Ph.D جراح مغز و اعصاب در مایوکلینیک-ایالت مینه‌سوتا مطابق با ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۲)

▪️رویکرد چند رشته‌ای مایوکلینیک به بیماران دردمند از مشکلات سربرووسکولار منجر به یافتن موثرترین و بهینه‌ترین رویه درمانی برای ایشان خواهد بود.

"فی الواقع رویه‌های درمانی گوناگونی برای درمان وجود دارد. مشخص کردن بهترین آنها در هر بیمار و در واقع شخصی‌سازی درمان، کلیدی برای دستیابی به بهترین نتایج است."(نقل از دکتر رینالدو)

▪️ پاتولوژی‌های سربرووسکولار غالباً یافته‌هایی اتفاقی هستند.

"شانس ایجاد عوارض در چنین ضایعاتی بین ۵ تا ۱۰ درصد هست ولی خب چنین عوارضی قطعاً شایان توجه و بالقوه تهدید کننده حیات هستند.درمان بعضی از این ضایعات چالش برانگیز است و ریسک‌ فراوانی مرتبط با درمان آنها وجود دارد. در واقع انتخاب درمانی دربردارنده ریسک عارضه برای فردی که کاملا احساس می‌کند سالم است(علائم محسوس قابل تحمل هستند ولی اتیولوژی زمینه ای بالقوه خطرناک است)، چالش ماست"

▪️ در مایوکلینیک،تیمی از متخصصین مجرب از ابتدای work-up قبل از عمل تا ضمن جراحی و مراقبت‌های بعد از عمل فرایند تصمیم گیری برای بیمار را انجام میدهند.

"بیماران ما نه به وسیله یک جراح بلکه توسط چندین متخصص مدیریت می شوند"

▪️علاوه بر جراحان مغز و اعصاب،تیم درمانی شامل متخصصین نورولوژی،نورو-رادیولوژی و نورو-اینترونشنال هم می‌شود. متخصصین فوق الذکر دارای تجربه‌ فراوان در حوزه اندوسکولار و رادیوتراپی-در کنار جراحی باز- دارند.

"هدف ما در مایوکلینیک فراهم آوردن مراقبت جامع برای بیماران از کل دامنه بیماری‌های عروق مغز هست-سکته مغزی، آنوریسم‌ها،مالفورماسیون‌های شریانی-وریدی ، بیماری moyamoya و امثالهم."

🟢 بهبود درمان اندووسکولار برای آنوریسم‌ها

▪️محققین مایوکلینیک در تلاش برای بهبود و ارتقا رویه‌های درمانی اندووسکولار برای آنوریسم‌های داخل جمجمه‌ای هستند. گرچه درمان آغازین غالباً موفقیت آمیز است،لیکن گروهی از بیماران آنورویسمال درمان شده به وسیله اندووسکولار دچار عود می‌شود.

"آنوریسم‌های درمان شده به وسیله اندووسکولار مستعد کانالسازی (recanalization) مجدد هستند و در حال حاضر ما دلیل آن را نمی‌دانیم. دو آنوریسم اینتراکرانیال ممکن است به لحاظ ظاهری عیناً مشابه باشند و درمان اندووسکولار آنان نتایج آغازین مشابهی رقم بزند اما یکی از آنها در نهایت عود بکند."

🔺️"ما در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنیم تا بیماران مراقبت‌های درمانی مورد نیازشان را نه صرفاً از یک جراح بلکه از چندین پزشک متخصص دریافت کنند"

— Lorenzo Rinaldo, M.D. Ph.D.

▪️پژوهش های مایو کلینیک بر آن است تا تصویر واضحی از فرایندهای بیولوژیکی که منجر به تداوم انسداد آنوریسم، بعد از درمان اندووسکولار می‌شود ارائه کند. این فرایندها به وسیله نصب دستگاه‌هایی که بر مدل‌های حیوانی استوارند،دنبال می‌شود.

"درک چگونگی کارآمدی و مکانیسم دستگاه‌های اندووسکولار در یک مقیاس مولکولار به ما این امکان را می‌دهد تا چرایی عدم کارکرد آن در برخی از بیماران را درک کنیم"

نقل از دکتر رینالدو

▪️چنین تلاش‌هایی در واقع بیانگر تعهد مایوکلینیک به تحقیقات کاربردی‌سازی است. (۱)

"آنچه در آزمایشگاه می‌آموزیم، در نهایت به خدمت رسانی به بیماران سود می‌رساند."

پ.ن.

(۱)پژوهش‌های کاربردی‌سازی [Translational Research] از سوی سازمان ملی بهداشت NIH این‌گونه تعریف شده‌است: پژوهش‌های ترنسلیشنال،تحقیقاتی هستند با هدف تبدیل کردن نتایج تحقیقات پایه به نتایجی که مستقیماً به انسان‌ها سود برسانند. (کاربردی شوند). چنین اصطلاحی در علم و تکنولوژی بالاخص علوم زیستی و پزشکی کاربرد دارد. در واقع Applied Research زیر مجموعه‌ای از پژوهش‌های کاربردی‌سازی به شمار می‌آید.

تهیه کننده: دکتر آرین آقایی